Ne csak éljük túl, élvezzük is a telet megfelelő táplálkozással!

Télen sokkal jobban megkívánjuk a laktatóbb, zsírosabb ételeket, majd tavasszal levertnek érezzük magunkat, felszedett plusz kilóink és a vitaminhiány miatt. Figyeljünk oda táplálkozásunkra télen is, hogy könnyebben induljon a tavaszi időszak. 

Télen kevesebb friss gyümölcs és zöldség áll rendelkezésre, azonban a megfelelő vitamin ellátottság ilyenkor is megoldható. Jelentős C-vitamin tartalmú zöldségek és gyümölcsök télen is kaphatók, mint például a citrom, mandarin, narancs, kivi, grapefruit, valamint a zöldpaprika, káposzta, karalábé, kelbimbó, karfiol. Ezen kívül a répa, retek, cékla, fekete retek, jégcsapretek is általában megtalálható a zöldségárusoknál.

A C-vitamin főleg télen jelentősen hozzájárul a légúti, megfázásos betegségek megelőzéséhez, valamint csökkenti a fáradtságot és fertőzésekkel szembeni veszélyt.

Fontos, hogy rendszeresen fogyasszunk zöldséget és gyümölcsöt.

Reggelijeinkhez a korábban felsorolt gyümölcsökből érdemes változatosan fogyasztani. Nem probléma ha nincs otthon mindig friss gyümölcs, mirelit gyümölcsökből is könnyedén készíthetünk smoothie-kat, vagy ízesíthetjük zabkásáinkat.

 Kis étkezéseink során fogyasszunk gyümölcssalátát alma, körte, mandarin, grapefruit, narancs, vagy banán felhasználásával, vagy natúr joghurttal keverve kiváló gyümölcs joghurtot kaphatunk, hozzáadott adalékanyagok nélkül.

 Ebédre a sovány húsok és halak mellé mellé főként zöldségköretet készítsünk, vagy fogyasszunk savanyúságot.

1-1 kiadósabb ebéd után érdemes olyan magas antioxidáns tartalmú gyümölcsöt is fogyasztani, amely segít a szabadgyökök káros hatásainak csökkentésében.

Vacsorára akár sütőtököt is ehetünk, amely önmagában is nagyon finom, de ízesíthetjük fahéjjal, juharsziruppal, vagy akár készíthetünk belőle krémlevest is.

Sütőtök

– kiváló A-vitamin forrás, amely szükséges az egészséges haj és bőr számára

– C-vitamin és béta-karotin forrás, amely segít az immunrendszer megerősítésében

– csökkenti a szív-és érrendszeri betegség, cukorbetegség, és elhízás kockázatát.

Ügyeljünk arra, hogy ne feltétlen vásároljuk meg a külföldről szállított gyümölcsöket, mert általában drágábbak, és a mesterséges érlelés miatt kevesebb vitamint tartalmaznak.

 Ha étrendünkbe beiktatjuk naponta változatosan a zöldséget, gyümölcsöt, teljes kiőrlésű gabonaféléket, a húst, tej és tejterméket, valamint hetente különböző halfajtákat, száraz hüvelyeseket, olajos magvakat, és heti 3-4 db tojást, akkor mesterséges vitaminkészítmények nélkül is tudjuk biztosítani a szervezet vitamin- és ásványianyag-szükségletét a téli hónapok alatt.

 Ha nem jutunk megfelelő minőségű, vagy mennyiségű gyümölcshöz és zöldséghez, akkor érdemes étrendkiegészítőket, multivitaminokat szedni a megfelelő vitaminpótlás érdekében, mert szervezetünk ebben a hideg időszakban nagyobb veszélynek van kitéve, mint a melegebb hónapokban. 

A táplálkozás mellett kiemelt hangsúlyt kell fektetni a mozgásra is. Télen hajlamosak vagyunk begubózni, karácsonyi filmeket nézni és közben forralt bort, vagy kakaót iszogatni edzés helyett. Azonban télen is remek mozgásformákat lehet találni, például a síelést, vagy elmehetünk korcsolyázni is a barátainkkal. Aki azonban a hideget nem kedveli, az uszodák és edzőtermek is nyitva állnak.

A télen felszedett 1-2 többletkiló természetes dolog, a tavasz beköszöntével, a zsírszegényebb étkezéssel és több mozgással hamar leadható. Ha azonban ennél nagyobb súlygyarapodásról van szó, akkor valószínűleg életmódbeli és táplálkozási problémával állunk szemben, ezért érdemes minél előbb felkeresni egy táplálkozási tanácsadót, dietetikust.

Felmerülő kérdéseivel, táplálkozási tanácsadással kapcsolatban, kérjük foglaljon időpontot dietetikusunkhoz, Németh Zsófiához ONLINE.