Hello Superfoods! – 2. rész

Ahogy azt korábbi cikkünkből megtudhatták a superfood, vagy szuperélelmiszer az az élelmiszer, amely kedvező tápanyagösszetétele révén több egészségügyi előnyt nyújt más alapanyagokhoz képest, így érdemes őket gyakran fogyasztani szervezetünk egészsége érekében.

Korábban megtudhattuk, hogy többek között a chiamag, a goji bogyó, az aloe vera és az útifűmaghéj is superfoodnak számít, azonban van még néhány olyan élelmiszer, amelyet érdemes megismerni és beépíteni étrendünkbe.

Melyek ezek a szuperélelmiszerek?

Zöldtea

A tea felfedezését a mai napig legendák övezik. Az egyik ilyen legenda szerint Shen Nung kínai császár Kr.e. 2737-ben úgy fedezte fel ezt a finom italt, hogy néhány tealevél véletlenül éppen az iváshoz forralt vízbe hullott.

Napjainkban a teát 18 országban termesztik, Ázsiától Afrikáig és Dél-Amerikáig. Az ital az örökzöld teacserje, a Camellia Sinensis zsenge leveleiből és hajtásaiból készül. A tea szüretelése nagy szakértelmet igényel, ez a tea feldolgozásának legfontosabb folyamata.

Minden tea azonos alapanyagból, a frissen szedett tealevélből készül, de nem mindegyik megy át valamennyi feldolgozási fázison. A legbonyolultabb, és leghosszabb folyamat a fekete tea elkészítése, a legegyszerűbb a fehér tea feldolgozása, hiszen ennek során a leveleket csak fonnyasztják, szárítják, és válogatják.

Miért egészséges a tea?

A tea rövidtávú hatásai közé tartozik, hogy serkenti a gondolkodást, megszünteti az álmosságot, javítja az erőnlétet. Élénkítő hatását természetesen koffeintartalmának köszönheti.

Hosszútávú pozitív élettani hatásait a benne található polifenoloknak köszönheti, amely védi a sejtjeinket az úgynevezett szabad gyököktől. Kínai gyógyító könyvek már 960 körül említést tesznek arról, hogy a zöld tea hatásos a vérhas ellen, de modern kutatások is igazolják a tea baktériumölő, és gyulladáscsökkentő hatását. Kutatások szerint az étkezések utáni teázás hatékonyan csökkenti a vérnyomást. Amikor a teafogyasztás kedvező élettani hatásait emlegetik, leginkább a zöld teára gondolnak, mivel ennek a típusú teának a feldolgozása során kimarad az erjesztés folyamata, emiatt pedig magasabb lesz a flavonol tartalma.

Bűzafű

A búzafű nem más, mint a frissen kihajtott búza.

A búzafű pár napos hajtásait learatva és préselve nyerjük a búzafű levét, amely jó hatással van az emésztőrendszerre, gyógyítja a székrekedést. Kapható lé formájában, illetve egyéb étrendkiegészítőként, de ha elég elszántak vagyunk, otthon is termeszthetünk búzafüvet.

Milyen egészségügyi előnyei vannak a búzafűlé fogyasztásának?

Magas vitamin, ásványianyag, és antioxidáns tartalma van. Különösen magas A, C, E-vitamin tartalma, valamint vas, magnézium, és kalcium tartalma.

17 féle aminosavat tartalmaz, amelyből 8 esszenciális.

Tartós fogyasztása csökkentheti a koleszterinszintet, valamint segít kontrollálni a vércukorszintet. Magas klorofill tartalmának köszönhetően gyulladáscsökkentő tulajdonsággal is bír.

Homoktövis

A homoktövis növény Ázsiából származik, de a Kárpát- medencében is megterem.

Narancsszínű savanykás termését elsősorban nem nyersen, hanem feldolgozva használják, dzsem, ivólé, gyümölcslé, vagy kompót formájában. C- vitamin tartalma kiemelkedő, megegyezik a csipkebogyó C-vitamin tartalmával, de ezen felül gazdag ásványi anyagokban, és antioxidánsokban is. Narancsos színét magas flavonoid tartalmának köszönheti, és innen ered immunerősítő hatása is.

Szárított leveléből tea is készíthető, amely szintén immunerősítő, és gyulladáscsökkentő hatással bír. Gyakran használják a teafőzetet felső légúti megbetegedések esetén is.

A homoktövis magjából hidegen sajtolt olajat készítenek, amelynek szintén immunerősítő hatást tulajdonítanak.

Avokádó

Az avokádó furcsa külseje miatt aligátorkörtének is nevezik ezt a Mexikóból származó gyümölcsöt. Igen, gyümölcs, bár leggyakrabban a zöldségek között találjuk a boltokban. Örökzöld, trópusi fán terem, és a gyümölcs súlya elérheti az 1 kg-ot is.

Értékes zsiradékforrás, gazdag egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakban, ezáltal gyulladáscsökkentő hatású, valamint növeli a jó koleszterinszintet.

Megtalálható benne a lutein, amely védi a szemünket a degeneratív megbetegedésektől.

Kiemelkedő kálium és vitamintartalma (A, B1, B2, C, E-vitamin) teszi igazi szuperélelmiszerré. Készíthetünk belőle szendvicsfeltétet, tehetjük salátákba, illetve turmixokba is.

Spirulina

Az algák olyan növények, amelyek fotoszintézisre képesek, de gyökerekkel, levelekkel nem rendelkeznek. A japánok és más ázsiai népek a 16. század óta előszeretettel fogyasztják a különböző algaféléket, gondoljunk csak a sushit kívülről összetartó nori lapra.

A ma étrend-kiegészítőként alkalmazott Spirulina széles körű elterjedése az egészséges életmód divatossá válásával a 80-as években indult el.

Sötét, kékes színét egy benne található erős antioxidáns vegyület adja, az úgynevezett fikocianin. Ezen kívül luteint, és zeaxatnhint is tartalmaz, amely a szemünk egészségét védi.

A szigorú vegetáriánus étrendben fehérjepótlásra alkalmazható, vastartalma jól hasznosul, valamint kiemelendő magas jódtartalma is.

A cikket írta: Zalai Noémi, dietetikus

Dietetikai tanácsadás esetén kérjük, foglaljon időpontot Zalai Noémi dietetikusunkhoz az alábbi gombra kattintva.